Wnioski
Przy grze przeciwko długim
czopom najważniejszą sprawą nie jest to, to przeciwnik robi swoją rakietką, ale
jakie Ty wykonałeś ostatnie uderzenie.
Krótko mówiąc, przy grze
przeciwko czopom, należy pamiętać o 4 podstawowych zasadach:
1. Jakie było ostatnie
zagranie na czopy?
Ważne jest zachowanie
świadomości ostatniego uderzenia przeciwko czopom (podcięcie czy topspin) Po
zagraniu podcięciem, czopiarz może przy pomocy swojej okładziny zagrać odbiór
wahający się od piłki pustej do silnego topspina. I analogicznie, w odpowiedzi
na topspin czopiarz odda piłkę w zakresie od pustej do silnie podciętej. Ten
zakres uderzeń jest dla długich czopów i tak szerszy, niż przy grze
anty-topspinem.
2. Jakie uderzenie zagrał
czopiarz?
Jeśli zagrał uderzenie
przeciwne do Twojego, np. podcięcie na topspina, to zagrał piłkę od pustej do
silnie rotacyjnej podnosząc nadaną przez Ciebie rotację. Jeśli zagra taki sam
typ uderzenia), piłka będzie pusta lub miała niewielka rotację odwrotną do tej,
którą jej nadałeś (np. podcięcie na Twoje podcięcie da w efekcie lekki
topspin)
3. Której strony rakietki
czopiarz użył?
Wszystkie powyższe
rozważania dotyczą sytuacji, gdy przeciwnik uderzył długim i czopami. Tracą
natomiast ważność, gdy przekręcił rakietką gdy nie patrzyłeś i zagrał normalną
gładką stroną.
4. Jakiego typu uderzenie
wykonał?
Dotyczy to bardziej długich czopów, niż anty-spina, co wiąże się ze znacznie większą zdolnością do zmiany rotacji piłki. Należy pamiętać, że zaawansowani czopiarze przyjmą, iż wiesz jak się dostosować do długich czopów i będą próbować zarówno różnicować grę, jak i ukrywać typy uderzeń mając nadzieję, że zagrasz właściwą piłkę - ale na zły rodzaj odbioru.
Co robić w przypadku wąt
Prędzej czy później to się
musi zdarzyć. Twój przeciwnik czopiarz uderzył piłkę i nie pamiętasz jaka była
Twoja rotacja, albo nie zauważyłeś, której strony rakietki użył przeciwnik,
albo co gorsza nie wiesz jakiego typu uderzenie zastosował (płaskie czy z
pociągnięciem).
W dalszym ciągu masz dwie
opcje (takie same masz przy grze na antka):
• uderzyć piłkę wolno i rotacyjnie zakładając, że silna rotacja
pokona pierwotną rotację piłki, a wolne uderzenie zwiększy powierzchnię
lądowania.
• uderzyć piłkę płasko i maksymalnie szybko celując w określony punkt stołu zakładając, że krótki kontakt rakietki z piłką zminimalizuje wpływ
każdej, jaka by nie była rotacji
Oba rozwiązania są równie
słuszne (albo i nie) - wybór należy do Ciebie!