Strona główna    Okładziny   Deski    Długie czopy    Informacje różne    Video    Linki    Tuning    Trening i gra    Zdrowie    Kontakt


DZIAŁANIE DŁUGICH CZOPÓW W PRAKTYCE

Rodzaje odbioru topspina długimi czopami

Poniższe przykłady zakładają, że przeciwnik używa w miarę giętkich długich czopów o średniej szybkości, mających trochę przyczepności. Im czopy są sztywniejsze i mniej przyczepne, tym bardziej będą przypominać anty-spina - jego opis zostanie zawarty w oddzielnym opracowaniu. Im bardziej elastyczne i przyczepne są czopy, tym wyraźniejsze będą opisane poniżej efekty. Dla lepszego zrozumienia załączone animacje pokazują wizualnie co się dzieje przy różnego typu uderzeniach i kontruderzeniach.

(A) Kontratopspin.

1.     W odpowiedzi na silnego topspina czopiarz gra uderzeniem w stylu płaskiego topspina (bez pociągnięcia). Długie czopy wygną się we wszystkich kierunkach, wszystkie będą ściągać piłkę, a w końcowym efekcie rotacja zostanie wygaszona. Piłka wraca dosyć szybko jako pusta lub lekko podcięta. Błąd w ocenie wynika ze złego ustawienia kąta rakietki, gdyż przy takim samym normalną gładką okładziną piłka wróciłaby bez rotacji albo lekko topspinowa. Po błędzie piłka może najczęściej powędrować do siatki.  Sytuację tę pokazuje poniższa animacja.

 

2.     W odpowiedzi na silnego topspina czopiarz gra uderzeniem w stylu rotacyjnego topspina (z pociągnięciem). Czopy ugną się w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu rakietki co oznacza, że jak wrócą na miejsce to zmniejszą siłę rotacji piłki. Rotacja takiej piłki będzie wahać się od lekkiego podcięcia do bardzo lekkiego topspina, zależnie od przyczepności i giętkości czopów. Błąd w ocenie wynika ze złego ustawienia kąta rakietki, gdyż przy takim samym normalną gładką okładziną piłka wróciłaby jako średni lub silny topspin. Po błędzie piłka najczęściej uderza we własną połowę stołu. Sytuację tę obrazuje poniższa animacja.

 

(B) Podcięcie czopami w odpowiedzi na topspin

1.     W odpowiedzi na silnego topspina czopiarz gra uderzeniem w stylu płaskiego podcięcia (bez pociągnięcia). Długie czopy wygną się we wszystkich kierunkach, wszystkie będą ściągać piłkę, a w końcowym efekcie rotacja zostanie wygaszona. Piłka wraca dosyć szybko jako pusta lub lekko podcięta. Teoretycznie taka piłka nie powinna sprawiać problemów, jako że piłka tak zagrana normalną gładką okładziną również byłaby pusta miałaby niewielką wsteczną rotację. Skąd się więc biorą błędy w ocenie? Do tego wrócimy przy omawianiu taktyki gry.

2.     W odpowiedzi na silnego topspina czopiarz gra uderzeniem w stylu zwykłego podcięcia (z pociągnięciem). Czopy ugną się w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu rakietki co oznacza, że jak wrócą na miejsce to zwiększą siłę rotacji piłki. Piłka wróci jako bardzo silnie podcięta. Błąd w ocenie wynikają ze złego ustawienia kąta rakietki, gdyż przy takim samym normalną gładką okładziną piłka wróciłaby jako średnie podcięcie. Po błędzie piłka może najczęściej powędrować do siatki. Sytuację tę pokazuje poniższa animacja.


                                                     Wstecz                                                                                                                           Dalej
 
Rozdział poprzedni                                                                                                                                                                               Rozdział następny