Strona główna
Okładziny Deski Długie czopy
Informacje różne
Video
Linki Tuning
Trening i gra
Zdrowie
Kontakt
Ten artykuł jest tłumaczeniem publikacji kentyu na OOAK Forum i sam jest oparty na tłumaczeniu niedostępnego już artykułu chińskiego.
PRZEWODNIK PO CZOPACH
CZĘŚĆ 2 - KSZTAŁTY CZOPÓW
Trzy podstawowe rodzaje czopów to: ,”stożkowe”, “stożkowo-cylindryczne” i “cylindryczne"
Typ-1 Stożkowe
Czopy o kształcie stożkowym nie będą się wyginały tak łatwo, jak
cylindryczne. Stąd są bardziej stabilne i zdolne do nadania większej
rotacji. Większość czopów typu „rotacyjnego” posiada
ten kształt..
Typ-2 Stożkowo-cylindryczne
Stanowią kombinację czopów o kształcie cylindrycznym i
stożkowym. Tym typem czopów łatwiej jest zarówno nadawać
rotację, jak i zagrywać piłki puste. Jest to najbardziej popularny
kształt czopów.
Typ-3 Cylindryczne
Cechą charakterystyczna tych czopów jest ich zdolność do łatwego
wyginania. Stąd są mniej wrażliwe na przychodzącą rotację i posiadają
dużą zdolność do odgrywania pustych piłek. Kształt ten posiada
większość długich czopów.
Oczywiści należy też brać pod uwagę, ż oprócz kształtu
czopów, na ich szybkość i rotację mają też wpływ inne czynniki
takie, jak ułożenie i odstępy między czopami (geometria), twardość
podkładu oraz budowa powierzchni górnej i bocznych.
Poniżej przedstawiam kilka zdjęć do porównań różnych czopów:
1) TSP P3R. Na podstawie czopa jest niewielkie nacięcie ułatwiające mu uginanie się
2) Seria TSP SPIN
3) W TSP Super SPIN czopy ułożone są poziomo (Rotacja), a w TSP Spectol pionowo (Szybkość)
4) Raystorm (choć jest to czop rotacyjny, ułożenie jest typu „szybkościowego”)
5) Raystorm a Flarestorm (ten sam wzór)
6) Raystorm a Flarestorm (ten sam wzór za wyjątkiem twardości podkładu)
7) Twardość podkładu Raystorma wynosi 47,5
8.) Twardość podkładu Flarestorm wynosi 59
9) Raystorm a Flarestorm: inne rozmieszczenie czopów
10.) Raystorm a Tyranno (pomarańczowy podkład)
11. ) Raystorm a Trayanno
Andro Blowfish (czerwona) a Blowfish+ (czarna)
Andro Blowfish : Szybkość 106, Rotacja 83, Kontrola 80, Ułożenie poziome + Kształt stożkowy – Typ „rotacyjny”.
Andro Blowfish+ : Szybkość 107, Rotacja 81, Kontrola 77, Ułożenie
pionowe + Kształt cylindryczny – Typ „szybkościowy”.
BLOWFISH
BLOWFISH+
Przegląd okładzin został dokonany przez japońskiego gracza zawodowego bez wiedzy o producencie i marce.
(Nazwa czopów została w trakcie testu wycięta i zastąpiona literami )
Zdjęcie A (YASAKA XTEND P.O)
Piłka jest zupełnie pusta, wygląda na to, że jest to guma typu „kontroli”
Podkład i czopy są bardzo miękkie. Podczas uderzenie istnieje poczucie
ześlizgiwania się piłki. Myślę, że przy dużej wilgotności na Sali,
większość piłek przeciwnika trafi do siatki.
Przy uderzeniu zachowuje się jak Nittaku, ale czopy są chropowate więc to nie jest ta marka. Być może to Yasaka.
Zdjęcie B (JUIC PATISUMA II)
Bardzo dobra rotacja nadająca się do frontalnego ataku.
Krótkie czopy, bardzo gęste ułożenie, stąd dobrze zachowuje się
przy dużej wilgotności. Wzór na czopach jest chropowaty więc
nakierowane SA na rotację. Ogólnie czopy wyczuwam jako bardzo
twarde, twarde są zarówno wierch jak i podkład, tak więc
najlepiej nadają się do stylu gry blisko przy stole. Z dalszej
odległości, nawet mimo wystarczającej rotacji, piłka nie leci daleko,
zagrana z dala od stołu łatwo traci szybkość.
Zdjęcie C (BUTTTERFLY FLARESTORM II)
Nakierowana na typ all-roundowy, Wybrałbym ją dla siebie.
Szybkość, rotacja i kontrola są doskonale zrównoważone. Czopy
zdecydowanie wyglądają jak od Butterfly. Ponieważ są ułożone pionowo,
myślę że powinien to być "Flarestorm". Podkład na zdjęciu E plus
wierzch na zdjęciu G powinny odpowiadając tej okładzinie. Ale
rozmieszczenie czopów wyczuwam jako bardzo rzadkie, nie będą się
dobrze zachowywać przy większej wilgotności, piłka będzie się po nich
ślizgać.
Zdjęcie D (TIBHAR SPEEDY SOFT)
Jest to najmiększa okładzina, a czopy są małe, może całkowicie pochłonąć siłę uderzenia przeciwnika i oddać puste piłki.
Uderzenie w piłkę nie nadaje jej toru lotu po krzywej, zamiast tego
leci po linii prostej. Może to być dobre dla dużych piłek (44mm)
A i H są bardzo podobne, małe i długie czopy. Czopy rozmieszczone są
gęsto, mogą nadać trochę rotacji. Ale z powodu małych czopów
przy uderzeniu piłka ma pewną tendencję do ześlizgiwania się.
Zdjęcie E (ANDRO BLOWFISH+)
Najszybszy i bardzo silny, nawet po cofnięciu się do drugiej strefy.
Wymaganiem dla wygenerowania większej szybkości jest szersze
rozmieszczenie czopów i ich większa długość, niż czopów
typu “rotacyjnego”. Podkład tych czopów jest bardzo
mocny, posiada dużą elastyczność, długość lotu piłki jest imponująca.
Dobre do gry nie tylko blisko przy stole, ale również dla
agresywnego zawodnika grającego w drugiej strefie.
Zdjęcie F (NITTAKU HAMMOND FA SPEED)
Małe stożkowo-cylindryczne czopy, nadaje się lepiej do zbić, niż uderzeń rotacyjnych.
Stożkowo-cylindryczny kształt czopów łatwo nadaje rotację, ale
ta guma ma małe czopy i ich kształt powinno się bardziej definiować
jako piramidę. Powierzchnia kontaktu z piłką jest bardzo mała,
rozmieszczenie czopów jest szerokie, piłka przy uderzeniu
ześlizguje się, nie da się jej pociągnąć. Nadaje się bardziej do
bezpośrednich zbić. Trzeba uważać grając w wilgotne dni. Zupełnie jak
stara Butterfly Resilom.
Zdjęcie G (JOOLA EXPRESS ULTRA)
Duże czopy, wąskie gęste rozmieszczenie, dobre przy dużej wilgotności i zapewniają dużą kontrolę.
E jest od niej szybsza, ale czopy są krótsze i szersze, stąd
lepsze w warunkach większej wilgotności. Kontrola jest znakomita.
Czucie czopów jest też doskonałe, podkład jest miękki, może
byłoby lepiej gdyby był twardszy. Chciałbym użyć tego wierzchu w
zestawieniu z podkładem, którego teraz używam.
Zdjęcie H (DONIC BAXSTER)
Bardzo Miękki, nieznacznie tylko twardszy od D. Kształt i
rozmieszczenie czopów są takie same. Ponieważ czopy są miękkie,
przy uderzeniu natychmiast czułem ich ugięcie. Przy silny
uderzeniu piłka łatwo się ześlizguje. Być może są odpowiednie do
rakietki z uchwytem europejskim.
Powrót